Zážitky, které tě potkají. Schůzky, které skončí úspěchem. Uběhnuté kilometry. Protancované parkety. Hory čekající na zdolání.
Pavel Švienty
švec
Zážitky, které tě potkají. Schůzky, které skončí úspěchem. Uběhnuté kilometry. Protancované parkety. Hory čekající na zdolání.
Víš co? Pokud jsou z KŮŽE, je začátek jejich příběhu stejný.
Je tu totiž ještě něco. Stopa, kterou tvoje bota někde v dálce zanechala.
Část naší obuvi vzniká v domácích dílnách, část spatří světlo světa v továrně. Z čeho je tu ale ušijí, nebo slepí? Často z kůže různých druhů zvířat, kterou je před použitím nutné upravit. Od toho je tu kožedělný průmysl.
A jak to tedy vypadá na začátku, tam, kde se rodí kožené boty? Vyzkoušej si třeba malou procházku po Dháce.
Dháka je hlavní město Bangladéše, země závislé na módním průmyslu. Leží v jihovýchodní Asii a bydlí tu 14,5 milionu lidí (2016). Dháka je významným centrem zpracování kůže a výroby obuvi.
V roce 2016 se z Bangladéše vyvezlo 48 milionů párů bot. 42 % z nich bylo kožených. Miliony párů také spotřebuje obrovský lokální trh. Druhým nejdůležitějším hráčem bangladéšského obuvnického hřiště je Bata Shoe Company.
ZDROJ: ročenka World of Footwear 2016 a 2017
Ø 16 USD
Severní Amerika
15 %Ø 8 USD
Jižní Amerika
7 %Ø 23 USD
Evropa
16 %Ø 10 USD
Afrika
7 %Ø 17 USD
Austrálie
1 %Ø 7 USD
Asie
54 %Podíl typu bot na objemu:
exportu
hodnoty
– 20 zemí světa spotřebuje 75 % veškerých bot
– za rok 2016 nakoupili Češi 34 milionů párů bot
– v roce 2016 bylo ve světě vyrobeno 23 miliard párů bot
– český obuvnický průmysl vyrobil za rok 2016 4 miliony párů bot
Výroba jedné boty znamená většinou velké množství pracovních procesů. Například jedna teniska (model Gel Kayano, Asics) může obsahovat až 26 druhů materiálu a 65 jednotlivých komponent. Celkem jde zhruba o 360 výrobních kroků.
Přetáhněte myší každý článek dodavatelského řetězce k ceně – podle toho, kolik podle vás dostane z prodejní ceny v obchodě.
World Shoes
DPH 20 €
Celkem k úhradě 120 €
Mzda pracovníků představuje jen o něco víc než 2 % z konečné ceny. Asi čtvrtina ceny připadne značce a třetina prodejci.
Z analýzy rozložení ceny tenisek vyrobených v Indonésii je zřejmé, že značky a prodejci využívají vysoce nastavených marží. Pracovníkům, kteří boty vyrábějí, rozhodně nepřipadne spravedlivý podíl ze zisku.
Firmy, společně s politickými představiteli, nesou odpovědnost za to, jaké podmínky panují při výrobě bot. Firmy by měly:
Vlády a političtí představitelé musí zajistit právní rámec pro bezpečné a důstojné pracovní podmínky a také jeho vymahatelnost. Jejich úkolem zároveň je, aby v diskuzi s pracovníky a firmami nastavili standardy mezd pokrývajících důstojné žití pro dělníky a dělnice a jejich rodiny.
Spotřebitelé a spotřebitelky mají právo na bezpečné produkty a na informace o tom, jak se naše boty vyrábějí. Máme právo znát pracovní podmínky v koželužnách a v továrnách a být si jisti, že pracovníci a pracovnice dostávají důstojnou mzdu. Dnes je ale skoro nemožné zjistit, kde byl konkrétní pár bot vyroben a za jakých pracovních podmínek. Spotřebitelé a spotřebitelky by proto měli požadovat, aby firmy byly transparentní a odpovědné. Jen pak totiž budeme moci přimět konkrétní výrobce a značky k odpovědnosti.
Pavel Švienty
švec
ZŠ Vsetín, Sychrov 97
pedagogové a žáci
Lukáš Klimpera
majitel firmy Ahinsa
Jaroslav Navrátil
ředitel Moledy
Eva Urbanová
zakladatelka obchodu Nila
Tomáš Karlík
objednávky a výroba Vasek
Bára
co nejmenší škůdce
Pošli tenhle web do spleti sociálních sítí a připoj pár slov o tom, jak bys chtěl/a do budoucna nakupovat boty.